سرپرست گروه ارزیابی فناوری سلامت و مطالعات مدیریتی و اقتصادی سازمان غذا و دارو گفت: مقاومت میکروبی یک تهدید جدی بهداشت عمومی است که موجب مرگ میلیون‌ها انسان در سراسر جهان شده است.

مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها عامل مرگ میلیون‌ها انسان است

آزیتا نبی‌زاده اظهار کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها دسته‌ای از داروها هستند که موجب ازبین‌رفتن باکتری‌ها یا توقف روند رشد آن‌ها شده و از این طریق به کنترل عفونت در بدن کمک کرده به حفظ جان میلیون‌ها انسان در سراسر دنیا کمک می‌کند. اما به همان اندازه که این داروها در درمان مفید هستند، استفاده نادرست از آن‌ها هم عواقبی جدی به همراه دارد.

وی افزود: پدیده مقاومت میکروبی زمانی اتفاق می‌افتد که میکروب‌ها نسبت به درمان‌های ضد میکروبی که برای از بین بردن آن‌ها طراحی شده مقاوم شده و به رشد خود ادامه می‌دهند.

سرپرست گروه ارزیابی فناوری سلامت و مطالعات مدیریتی و اقتصادی با تاکید بر اینکه مقاومت دارویی یکی از مشکلات مهم در درمان است، عنوان کرد: مقاومت میکروبی تهدید جدی بهداشت عمومی جهانی است که موجب مرگ میلیون‌ها انسان در سراسر جهان شده است، منظور از داروهای آنتی میکروبیال، داروهای ضد ویروس، ضد انگل، ضد قارچ و آنتی‌بیوتیک‌ها هستند.

نبی‌زاده ادامه داد: مقاومت دارویی معمولاً طی زمان و بر اثر تغییرات ژنتیکی اتفاق می‌افتد. ارگانیسم‌های مقاوم به درمان ضد میکروبی در افراد، حیوانات، غذا، گیاهان و محیط زیست (در آب، خاک و هوا) یافت شده و می‌توانند از شخصی به شخص دیگر یا از طریق حیوانات به انسان‌ها منتقل شود.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.